Így kezdődünk
Biztos
van akit érdekel, hogy 66-ot írtak az emberek amikor a 4. éves
születésnapomra kaptam egy lemezből készült piros traktort. A
nyílvánvalóan bennem már akkor fellelhető türelmemmel még aznap este
sikerült szétszednem, és így darabokban újra a karácsonyfa alatt kötött
ki.
Néhány évvel később már egy TT méretű villany körvonat boldog
tulajdonosa lehettem, így ezután a felcseperedő modellező szenvedélyem
már az építésben élhettem ki. Közben lassan sok sok szép darabbal
egészítettük ki, így az eredmény egy szép gazdag és már komplett
terepasztal lett.
13 évesen alkotási vágyam egy fehér elektromos gitár elkészítésében,
vagy már később a szakmáim révén is, különböző elektronikai készülékek
megformálásában testesült meg.
Beoltás
De még úgy 15 éveslehettem
amikor semmi sejtelemmel vidékre, az unokabátyámékhoz utaztunk. Ő éppen
dolgozott így a kezembe nyomott egy halom német katalógust (Robbe,
Symprop, Multiplex, Graupner). Életemben először láttam rádióirányítású
modelleket, de mire hazajött nekem már annyi volt ;-) Még aznap délután
lent voltunk a tavon és persze ki is próbálhattam a
drótnélküli csodát. Rá egy hétre volt szegeden egy FSR verseny, ahol
már belecsöppenhettem a mélyébe. Még korán reggel volt nem sok mozgás,
de István bemutatott egy szimpatikus fiatalembernek. "Kudlik Vilmos
vagyok" lépett oda szerényen és kézfogással. (és akkor nem gondolhattam
hogy egykor még az egyik leghíresebb modellező cég, a Graupner
konstruktőreként dolgozhatok) Ez volt akkor ott a legendás magyar M7-es
Moki korszak.
Szóval be lettem oltva, step by step! Első hajómodellem egy kicsinyített
Kudlik-Magic volt amihez egy 2,5 cc Enya motort és egy 2 csatornás
Robbe AM rádiót 1982-ben az első Bécsi kvázi nyugati utamon szereztem
be. (még 1 LP t is Tűzszekerek címmel) A modell igen jól sikerült
(itt van a képen) és a bratyesz további segítségével már egy 3,5-es
osztrák Webra került bele, így ezzel nemcsak a dunán már egy FSR
versenyen is érdemes volt elindulni.
Miből lesz a cserebogár
Volt egy klasszikus MHSZ-es Modellezés lap Prohászka György
szerkesztésében amit természetesen mi is nagy érdeklődéssel
lapozgattunk és a későbbi kiadásokban már mi is publikálthattunk. Amire
még akkor lehetőségünk volt megrendeltük az NDK-s Modellbau Heute és a
Cseh Modelár lapokat, ill egy barátommal időnként benéztünk az OMDK-ba
ahol átnéztünk a Model Airplane News-ból egy évfolyamot. Így
követhettük figyelemmel a hazai és nemzetközi modellező életet.
Amíg nem kezdtem el a modellezéssel komolyabban foglalkozni 6 évig
futballoztam, miközben talán ami fontos megtanultam csapatban és
közönség előtt is játszani, és persze veszíteni is. Tehát ha viccelni
akarnék, akkor mondhatnám hogy így a renner el könnyeb volt egy egy
hétvége után a Nemzeti Sport újság híradásaiba kerülni.
Szorgalmas évek
Több
év elteltével és jó pár újabb megépített hajó, illetve sok megfizetett
tanulópénz után jöttek az első komolyabb eredmények. Az első I.
osztályú FSR 3,5 szint, az első országos bajnokság Nagykanizsán FSR
6,5-ben 1987-ben és az első F1-V Európabajnoki aranyak Malmőben
1991-ben. A gyűjtött zene társaságában eltöltött és a
megszámlálhatatlan szorgalmas munkaórák ill tréningek között egy halom
hazai és külföldi eredményt is sikerült begyüjteni. A rögös út alatt az
öcsém is felnőtt és a szenvedélyes néha crazy horse (mint Schirilla ha
a hideg vízben is schwimmen muß :-) de értelmes ügyködésben ő is
megmutatta „oroszlánkörmeit” Érdeklődésünk közben az R/C autózás
és a repülés felé is vonzott, de ezek inkább az egyéb építési
gyakorlatok, tapasztalatok megszerzésére, formavilágunk bővítésére és a
feltöltődéshez volt energia. Zoltán (mint apánk volt) büszke családapa
és az egyik legkiemelkedőbb személyiség lett a magyar és a nemzetközi
FSR mezőnyben. Ő is U.I.M. FSR 3,5 és Naviga FSR-O 3,5
Világbajnok lett, valamint CMB és Novarossi képviselő is volt. Sajnos
egy ideje brilliáns tudását csak nagy elegáns cégeknek kamatoztatja és
nem a franciák vagy norvégok után vadászik.
Csapat és árnyékélmények
Az egykori MHSZ időkben az erkölcsi mellett még jelentős anyagi támogatást is kaphattunk, így
módunk volt több országba repülővel vagy busszal kvázi magyarországot
is képviselve elutazni. A sok sok nemzetközi szereplés lehetőséget
adott komolyabb barátságok kialakítására és egy életszemléletet,
viselkedési formát, rutint is szerezni. Emellett mindíg volt idő az
adott várost is körbejárni és az érmek mellett szép emlékekkel, ki
fotókkal térni haza.
Sajnos csalódást is át kellett néha élnem, pl. amikor az akkori
szakbizottság nem Fair anyagi jellegű döntése miatt, következésképpen
egy másik későbbi szponzor segítségével már későn adták le a nevezésem.
Én pedig 1 remélt aktív részvétel helyett a 1992-es svédországi FSR
világbajnokságon végül csak lelkes szurkolóként vehettem részt.
Na igen, biztos más is lemaradt, és még korábban én is túléltem
egy férfias beavatási szertartást nem beszélve pár fürdetésről, amit
talán még a Vikingek is megirigyeltek volna. Ennek ellenére már akkor
is szerencsés voltam hiszen azzal foglalkozhattam amit szerettem.
Einstein mondta: Nem az a lényeg hogy mennyire vagy sikeres, hanem az
hogy értékes e. Ebből az élményből is meríthettem és tekintettel még
arra is hogy így több energiám maradt a recepciós lánynak udvarolni.
Apropó, klubbunk a BKV MSE Molnár László vezetésével szintén sok támogatást megadott a jó szereplésekhez,
persze ők is láthatták hogy Moki üzemanyag mellett némi szilicium is
csörgedez az ereinkben és ez többünkre is érvényes volt a csapatban.
Korábban, az ő emlékére is megrendezhettük a hagyományos BKV kupát a
városligetben. Az első Schremsi meghívás után amit a Kapuvári csapatnak
köszönhettünk, sikerült nekünk is az ausztriai csapattal egy családias,
baráti viszonyt kialakítanunk így ez további oda-vissza látogatásokat
jelentett ami nem csak a modellversenyekről szólt. Így utólag, biztos
már másnak is mond valamit hogy; Gemeindebeziehung ohne
irgendwelche Grenzen.
Média szereplések
Volt alkalmam különböző újságriportokban és a TV-ben is többször
szerepelni, így egy alkalommal a sokat látott falak között élő adásban.
Persze még ott is edzettek minket mert minden előzetes megbeszélés
nélkül a kulisszák mögött kivárva (mint egy műlesiklás vagy a mi
futamunk előtt) a megfelelő időt, jöttek a spontán kérdések. Csak arra
emlékszem hogy így köszöntem el; "Boldogok vagyunk amikor a modellezést
népszerűsíthetjük" Gondolom láthatták 1 millióan az "Ablak" című délutáni
adást. Vagy említhetem az RTL-es Mi- Mennyi- Mennyiért? magazin
műsort is.
Szóval más konkrét keringésbe is bekerülhettünk.
Sir játékos
1997-ben a belügyminisztériumba kaptunk egy meghívást, ahol egy fogadás
keretei között Schmitt Pál társaságában nekem egy emléktárgyat
adományoztak. Ez pedig nem volt más mint egy minden órában Westminstert
zenélő Seiko óra 1 nem szokványos oklevél kiséretében. Erre is érdemes
emlékezni hogy így is elismerték a munkánkat, és talán a mi kultúránkat
is.
Dupla vagy semmi
Egy újabb ugrás az időben. Még 1993-at írtunk amikor teljes gőzzel a
nagy kihívásra készülődtem, F1-V Világbajnokság Németországban,
Wendlingenben. Talán sikerülhet a kinaiakat megszorítani. Csak F1-V 15
ös kategóriában de két új modellt is építettem, úgymond megduplázni a
sanszot. A 6,5 es hajótestbe egy viszonylag kis méretű, könnyű 13 ccm
CMB-t építettem és a jól bevált 15 ös hajótestbe (Gualtiero Picco Úr
támogatásaként) már az új fejlesztésű P90 Idro 15 ccm de nyílvánvalóan
sokkal robosztusabb erőmű került mint a korábbi P 80-as volt. Az első
úsztatások még egyáltalán nem, de a későbbiek több optimizmust
mutattak. Jött a szép és sok napsütéses nyár és ezzel együtt a vízszint
a tréningtóban csökkent, már a kritikus fél méter alá. Na igen, mint
már tudjuk a medálnak is két oldala van, és akkor megint jövünk mi, és
a rakéta néhány rutin kör után az iszapba fúródik.
Be, ki, haza, szétszerel, motort kitisztít, átvizsgál, nincs másik dugó, tehát lehet összerakni.
Tó sincs másik sajnos, főleg nem mély és bójás - és mivel közelít a
verseny ideje kezdjük újra elölről, vagyis menekülés a győzelembe.
A VB-t megelőző OB-n még sikerült egy biztató eredményt produkálni de
az ezt követő végső próbák alatt kiderült hogy a Picco karterje
elrepedt és nem is hegeszthető az öntvény. Tehát egy levél és
telefonálás Stuttgart-ba hogy megyünk a VB-re és szükségünk lenne az
alkatrészre. Kein Problem, Es geht dann.
Utunk egyenesen a Gundert-hez vezetett majd a megismételt
tuningműveletek és az összeszerelés után már a verseny színhelyén
próbáltuk az elveszett reményeket feléleszteni. Edzés hajnalban is
(mint otthon de a szélcsend miatt) de ez már csak a távolodó álom, nem
jött az elképzelt eredmény. Az utolsó futamban enyhe szél lengedezett
és a darab is kissé megkönnyebbülve bíztatónak mutatkozott. Naná hogy
most össze kellene szedni magunkat. Máig csodának érzem hogy az első 5
bólyát szószerint és valóban súrolva vettem majd az első jobb forduló
után, az egykor már jobb és csúnyább időket is átélt ballansztikus
hajórepülő katapultált, és 2-3 méter után egy késfigurával elmerült a
fodrozódó kristálytiszta vízben. Rövid szünet, és amikor szerencsére
újra előtűnt a piros szerkezet, megszólalt a tapsoló publikum. Némi
elégtétel, és hogy legalább még így is felkerültem dobogó harmadik
helyére, én is elmosolyodom. Miközben újra megtalálom a depót ahol
konstatáljuk a helyzetet, odalép a későbbi kollégám Péter Schmidt (Ő is
volt később a NAVIGA azaz a Nemzetközi Hajómodellező Szövetség M
szekciójának a vezetője) és mondja; "Örülök hogy láthattam versenyezni
és szeretném megkérdezni hogy lenne e kedve nálunk a Graupner-nél dolgozni"
Herr Tóth
Másfél év rövid volt de elmesélni az egészet túl hosszú lenne.
Egy biztos, hogy abszolút egyenrangú munkatársként kezeltek. Az első
munkám már egy széria Azimut Atlantic Challanger összeépítése volt.
Szépen sikerült.
Ezután kaptam egy önálló komplex feladatot, vagyis populáris szériává
konstruálni a Mega Dragstar Mono-2 es versenyhajót. Egon Will önzetlen
segítségével (tőle származott a hajó úszórésze eredetileg) sikerült
megtalálni a kívánt méreteket és már
az első bemutatkozó versenyeken is szépen szerepelt. Tekintettel a
1995. évi világbajnokságra az öcsémnek is kedve lett építeni ebből a
még nálunk szokatlan de látványosan száguldó masinából. Ő itthon
hegyezgette, én Németországban azon az ominózus Wendlingeni tavon. Néha
telefonon egyeztettünk és ha mód volt rá itthon a csapattal
tréningezni, szinte mindíg teljesen együtt futottunk. Azután én vissza
a nyugodt nyugatra-
Újra elérkeztek az éles bevetések napjai és talán a jóisten
segítségével, mert az igen zord vizen többször is sikerült fanatikus
tempóban végigmenni. (ezt két évvel később a Triton előszeleként Mono-3
ban is sikerült megismételni de akkor Egon aus München-Ottobrunn volt
szerencsésebb és 2"-el megelőzött; bal oldali kép) Már jó ideje erre voltam
beprogramozva, és teljesült egy nagy "movie in the head", én is
világbajnok lehettem.
De mivel a sín folytatódik
Már az a story is úgy 1 gyertya lessz a rózsaszínű tortán, amikor éppen
a februári első nagy Nürnberg-i jétékkiállitás előtti videófelvételnél,
szintén úszva kellett kimenteni a Daytona Beach nevű gőzhajót a
jéghideg Neckar vizéből!
Göd, 2001.
"Ezt a honlapot apánk emlékének ajánlom, akinek jelenléte mindíg inspiráló erő volt és marad számomra"
Print
|
|
|