Toys for big boys avagy mitől erösek a nagyhalak

Mint sokan tudjuk de többen nem hogy a modellezés egy nagyon szerteágazó, az átlagnál több, helyenként sokkal több műszaki affinitást igénylő és az egész világot behálózó aktív hobby.
A rajzok alapján fából épített korszak után, ma különösen érvényes hiszen a folyamatos
innovációs forradalmak lévén meglepő technikai és technológiai bravúrokról lehet információt szerezni, úgy a nemzetközi szaksajtóban mint itt az interneten.

   

Talán csak a Google BÁLNA számára megszámolható azoknak a cégeknek a jelenléte akik közvetlen vagy közvetett módon vesznek részt a modellek és az azokhoz kapcsolódó technikai eszközök kifejlesztésében és gyártásában, legyen az repülő, helikopter, autó, hajó továbbá robbanós vagy elektromos modellmotorok, rádiókészülékek, motorszabályzók, akkumlátortöltők satöbbi.

Persze ezt mindenki testközelben is megtapasztalhatja ha például részt vesz egy nagyobb, úgy BNV méretű nyugat-európai modellkiállításon. Ájánlhatjuk Nürnberg-et, Dormund-ot, Stuttgart-ot, vagy ha a tengerentúlról vagyunk Toledo- t ahol bizony nagy lessz a kisértés és nehezen tudunk ellenállni néhány spot lámpa alatt csillógó smart kreációnak. (de a mi Links listánk is invitál egy elérhetőbb, virtuális joggingra, ha úgy vesszük úszkálásra)

Van egy óriási terület a makettezők birodalma ahol a félkész fröcssöntött kittekből az eredmény egyszerűbb, gyorsabb és a sikerélmény különösen egy tematizált gyüjtemény látványa esetén garantáltabb. (Esetleg mint NS kategória egy élethű és részletes rajz alapján egyedileg épített) Az nem elhanyagolható hogy valaki az általa összerakott jármű pontos paramétereit illetve történelmi hátterét, az ezekhez kapcsolódó könyvekből, kiadványokból, netről már megismerte!

A rádióval irányított R/C modellezésen belül a repülőmodellezésnek (beleértve a helikoptereket is) van a legtöbb híve, tekintettel arra hogy ez a terület ahol a történelem és a jelen a kreativitással összekötve egy placcon találkozhat, vagy már a repülés 3D-s élménye pláne a természetben felülmúlhatatlan. Így pl. a magyar Góbé-tól kezdve esetleg a 2,2 m fesztávolságú jet-turbina meghajtású SU30 vadászrepülőig mindenki kitalálhatja hogy melyik az ő tudásának és persze bankkártyájának a legmegfelelőbb.

A négykerekűek tábora is nagyon színgazdag, gondoljunk csak arra hogy itt sincs olyan, legyen az csak úri passzió vagy bármely versenykategória, amit az autók szerelmesei modellben és valamilyen arányban meg nem valósítottak volna. Érdekes hogy több FIA F1-es pilótának mint Heinz-Harald Frentzen, Aytron Senna nak is ez volt a hobbija. (igen itt általában csak a pénzünket visszük a vásárra)

Mégis maradjunk a mi „kapaszkodónknál” és a hajók világánál kössünk ki! Szeretnénk egy keresztmetszetet mutatni a profán ember számára, a már említett és minden területre kiterjedő sokrétűségről amihez ez az ábra is segítséget nyújt. Hogy tovább szűkítsük a kört, pirossal jelöltük ki azokat a területeket amelyek minket nagyobb izgalomba hoznak, ezek a; Powerboats. Mi lehet az erő ami ezeket mégis csak egy körbe foglalja? Ezt talán ahhoz hasonlíthatnánk amikor egy Western-film után mi is magabiztosabbnak érezzük magunkat, vagy egy Formula 1-es verseny után legalább harmincal többel száguldunk az úton. A hölgyek is nagyobb megnyugvással szépítkeznek a tükör előtt egy party-ra vagy színházba készülődve, mert tudják hogy ezután még a Claudia Schiffer által reklámozott óra ékszert is viselhetik. Német nyelvterületen ezt úgy nevezik; Faszination vagyis Életérzés

F1 és Eco versenykategóriák
Mono és Hydro versenykategóriák
FSR-V  O és H  versenykategóriák
Hobbyhajók

Az F1 versenykategóriákról

Elsőként ismerjük meg az F1-V vagy E (a beépíthető akku max 1400 g és 43 V ig) modelleket. Speciálisan erre a célra kifejlesztett hajótestekkel illetve ezek megvadításához szükséges 3,5-7,5-15 ccm-es izzógyertyás motorokkal adott a következő feladat: Vagyis egy 30X30 méteres egyenlő oldalú háromszög pálya, amely alsó vonalán középen még egy start-forduló-cél bója áll 10-méterrel a versenyzővel szemben. Ezt a vonalat kell kívülről kétszer, azaz váltott irányban megkerülni. A startidő egyénileg 5 perc, mialatt legalább egyszer a legrövidebb időt kell produkálni. Ez akkor sikerülhet ha a versenyző a legszűkebb és legegyenesebb pályát rajzolja, emellett jól beállított, gyors és technikilag üzembiztos versenyhajóval rendelkezik. Ez a qvalifying de már a dobogóra logikusnak tűnik de ehhez itt is sok komponensnek működnie kell és jó versenyzői képességeket igényel. Ezek részletezésébe éppúgy mint az F3-V vagy E kapukat kerülő ügyességi kategóriákra vonatkozólag, tekintettel terjedelem nagyságára nem térünk ki. De sejthető hogy a tengeralattjárót sem a Verne Gyula kapitánya találta ki. Azért annyit mégis hogy a hajók mérete 500-800 mm, a motorok teljesítménye rezonátor csővel 3-7 LE, az elérhető sebesség itt 55-65 km/h között mozog.


Eco versenykategóriákról

Európában az egyik legnépszerűbb versenykategória amely az előző háromszög pályán a Standard ban 10 perces, a Mini és Expert ben 6 perces előfutamok alapján (mint majd a Mono és Hydro nál is) és a szintén 6 fős és perces döntőre kerül sor. A 430-650 mm-hosszú és 3S LiPo akkumlátorral ellátott hajók álló rajtal indulnak.
A veszélyes tülekedés mellett először a felső bólya felé majd a célegyenesben balról jobbra tartó irányban 50-60 km/h sebességgel. Mondhatjuk hogy ezek tulajdonképpen az 1:10 méretű autómodell kategóriának felelnek meg, hiszen egy hasoló versenyélményt nyújtanak. Az előzésekkel és néha ütközésekkel tarkított virtuóz futamok alaposan megemelik a versenyzők, sőt talán még a nézők adrenalin szintjét is.

A motorok korábban a nagy szériában gyártott és elsősorban az autómodellek számára készített és üveghangon forgó úgynevezett Stock, vagy az éppen aktuális digitális technikával vezérelt kollektor nélküliek. Ez utóbbiak előnye hogy a hatásfokuk konstans és mégjobb mert itt már nincs bennük olyan gyorsan kopó alkatrész mint a szerszámgépeknél is használatos szénkefe, de ez egy nívósabb márkánál már az árában is megmutatkozik. (motor + szabályzó 300-500 EUR)
A speciális ötvözetből készült, különleges formájú és pengevékony propellerek fifikás kidolgozásához, majd kiegyensúlyozásához mint a hajók optimalizálásához meghálált türelem párosul. A hajóformák kialakításában és a konstrukciókban folyamatos fejlődések figyelhetők meg, amit elsősorban az igen színvonalas németországi, kínai és orosz mezőny diktál, és ezt a fórumok illetve az interneten is elérhető gyors információ vagy a VB részvétel is erősíti. Ha ott az Eco XXL re gondolunk, az valójában a 15 percig és kis M pályán futó FSR-E kategória 3db Expert méretű akkucsomaggal.


Mono és Hydro versenykategóriákról

Ez a modellkategória amerikából ered ahol az igazi nagy egytörzsű Mono vagy Katamarán Offshore és a Hydroplane hajókhoz hasonlóan itt is egy oválpályán (90x15 méter) futnak a versenyek. A Mono és a Hydro kategóriánál is három méretcsoport van meghatározva; a Mini 3S 1900 mAh akkuval, az 1-es 3S 5400 mAh akkuval, a 2-es 6S 5400 mAh akkuval.
A mögöttük felcsapódó vízfüggönyön kívül is látványosak a hajók hiszen itt az is a szabályzathoz tartozik hogy makettszerű és jól látható legyen. Igy a vizen illetve a depó sátrakban is egy valóban az eredetihez hasonló cirkuszélményt nyújtanak.
Az európai elektromos Mono hajótestek siklórésze a beépített lépcsők segítségével nagyobb sebességet érhetnek el, de különösen a fordulóban egy mértéktartó (mint hullámosabb vízen is) manőverezésre van szükség.
Egy jól beállított modellel valóban élmény a versenyzés és az optimális kanyarvétel az autóversenyzésnél is megfigyelhető kissé csúsztatásos technikával, úgymond a limiten történhet. A beépíthető technika tekintetében, komolyabb eredmény itt is inkább a top minőségű brushless motoroktól remélhető. Persze ebben az akkumlátoroknak is jelentős szerep jut, és ezek mindíg megújuló generációi illetve (közben- egy Naviga kompatibilis energia limiter elektronikával kiegészített) változatai versengenek.


A modelltestek valamint azok alkatrészeihez felhasznált anyagok tekintetében, szintén az ipari nagyszilárdságú epoxi és PU műgyanták, üveg, karbon, karbon-kevlár szövetek, szendvics anyagok, akár mint vákumozott és CNC marás, léser vágás, hegesztés technólógia is felhasználásra kerül. Lehetőség szerint egy CAD programmal megrajzolt elsőmodell-magformát 3D marással vagy nyomtatással alakíthatjuk ki. A modellek fejlesztéséhez szükséges találékonysághoz pedig talán egy példa; Gyakori nehézség volt hogy egy ártatlan borulás után, a versenyző karbantartott kézzel nézhette végig a verseny további alakulását. Ennek a kellemetlenségnek a kivédését és lehetőleg mindíg mozgalmas futamokat tett lehetővé egy német innováció. A hajó bal oldalában egy borda segítségével egy kamrát hozunk létre és hátul a hajótest „tükrében” egy teljes magasságú ablak van kialakítva, ahol a felborulás után gyorsan nagy mennyiségű víz folyik be, majd ki. A kereszirányú súlypont jelentős megváltozása következtében a hajó ismét versenyképes pozicióba kerülhet, úgy hogy egy újbóli gázadás után magamögött hagyja a segítségére felhasznált vizet. Rövid időn belül ez a Flutkanal eng. Flood Chamber ötlet az Eco-k nál is teret nyert.
Az „Electrifly” Hydro kategóriákról; a már megismertek hátterével most talán csak annyit, hogy ezek még gyorsabb tulajdonképpen hajópropeller meghajtású repülő-gépek


FSR versenykategóriákról

   Az egyik legnagyobb kihívást a versenyhajó modellezéssel foglakozók számára mégis az FSR-V Endurance, H és O kategóriák jelentik. A NAVIGA (alakult 1958-ban Bécsben vagy az IMBRA 2015-től) hajómodellező szövetség szervezésében a többi M, S, NS, C, A/B szekció mellett itt is megrendezik a kétévente sorrakerülő Európa és Világbajnokságokat. Kategóriánként illetve országonként max 5 fő (plussz 1 ha volt ott világbajnok) számára lehetőséget adó kvalifikáció (összesen 30 kategóriában, junior és senior külön) után 5-7db 12 fős előfutamokat, majd a döntőket bonyolítják le.
Bár ezek finanszírozásához általában mindenki a saját erőforrásait mozgósítja, ennek ellenére felfogásában és teljesítményében ez közelít legjobban a professzionális motorsportokhoz.
A számottevő leginkább olasz (mint tudjuk ők nem csak tiramisut és üvegfigurát tudnak tökéletesen készíteni) modellmotor cégek, presztizskérdésként kezelhetik ha itt jelentős eredményeket tudnak felmutatni. A már korábban említett 3.5-7.5 vagy 15 ccm es metanol-nitrometán-olaj üzemű vagy 27-35 ccm benzines motorok (áruk 250-1500 EUR között) folyamatos fejlesztés alatt vannak és a legszigorúbb minőségi követelményeknek megfelelő anyagokból, technológiával és precizitással készülnek. Egy a Novarossi-nál volt látogatásunk alkalmával elárulták hogy attól a cégtől rendelik be az egyik anyagot amely az F1 Scuderia Ferrari-nak is szállít.

Ennyi erővel lehetne Stuttgartban is motorgyár, viszont az LMT Münchenben van. Egy több mint 40.000-es fordulaton üzemelő 3.5-es motor szétszedett és egy zsebkendőn elhelyezett látványa valóban csak egy ékszerhez hasonlítható. A gyűszűnyi méretű keménykrómozott persely 9 felömlőcsatornával és ezen kívül már 3 részes kipufogó ablakkal rendelkezik. A hajók fedélzetén üzemelő funkciók illetve a csatornák száma beleértve az üzemanyag túraállítást, az éppen szükséges siklást lehetővé tevő mozgatható trimmlapot és meghajtó tengelyt vagy akár az rádióadón leolvasható fordulatszámot, GPS sebességet 5-6 is lehet. Ezek a rádiók hasznos beállítható programokkal vannak ellátva, sőt a telemetrián kívül az is lehetővé vált hogy a versenyző 1 gombnyomás után szóbeli parancsot adhat számára a beállításokra vonatkozóan.

 
A hajótestek formája változatos és változó képet mutat, némelyik szárnyakat növeszt vagy beburkolja magát, méretük 800-1200 mm között változik, de a 27-35 ccm-es benzinmotoros kategóriánál 1.5 méter. Mint a kis Eco-k nál jellemzõ rájuk a fordulékonyság és akár teljes sebességgel kerülik meg a bólyákat és egymást. A 100x50 m-es M alakú pályán teljesített kettõ 20 perces nem kevésbé attraktív elõfutamok után a 12 fõs (creme de la creme) 30 perces döntõ már igazi csemegével és azután fürdetéssel is kecsegtet. Egy harmadik európai hajós világszövetség az U.I.M.-FIM kiírásában illetve Ravennában 2 órás (kettõ vezetõs team) és 6 órás (három vezetõs team) versenyek is szerepelnek. Az FSR O és H kategóriák a nagyobb 120x20 méteres ovál pályán és stílusosan, az USA ból átvett repülõrajtal kezdik a maximum 10 fõs, és elõször 8 majd 12 perces futamokat. Ott különben a NAMBA és az IMPBA hajómodellezõ szövetségek vannak. Bár a modellek hangerõssége egyenként 80dB-re korlátozott, viszont a hangverseny akusztika itt is magával ragadó. Még nyogodt idõben is alaposan felkorbácsolódnak a hullámok de ha a szél és talán még az örvény is besegít, versenyzõ és az õ segítõje legyen a talpán akik egy ilyen 7 LE-s, és akár 80-100 km/h sebességgel száguldó, gyakran még a mentõcsónakot is kerülgetni kénytelen gépet, sértetlenül behoznak a célba! Nem ritka hogy egy ilyen izgalmas Derby-n csak hajóhossznyi a külömbség. Persze a számháborún túl ezt úgy kell dekódolni hogy lessz ott sok családias társaság, akik önmaguk és közös élményeik illetve sikereik megvalósítása közben évrõl évre szívesen találkoznak egymással, legyen az akár már este az összesen 38 ország valamelyik lepattant kocsmája vagy kiváló étterme.

Nos a magyar hajómodellezésnek is többször voltak nagyon jelentős eredményei és versenyrendezései, ezért az is megállapítható hogy itt egy figyelemreméltó helyet foglalunk el a nemzetközi rangsorban.

 

Hobbyhajókról  "just for fun"

  Most tekintsünk tovább hogy mivel foglalkoznak még az igényesebb és szenvedélyes hajómodellezők. Azok akik szintén időt és anyagi áldozatot hozva, de csupán kedvtelésre építenek szebbnél szebb és itt szabadon túlmotorizált vagy minden korábbi sebességi határt illetve dimenziót áttörő masinákat. Ha csak ebben a témában tevékenykedő számtalan gyártó modellpalettáját vesszük figyelembe, van bőven miből válogatni az érdeklődőnek.


Az ihletet elsősorban az amerikai versenyhajó feeling jelenti, de van európai motiváció is hiszen az U.I.M által szervezett F1 vagy Class 1 Catamaran világbajnokság is népszerű témák a nyugat európai vizeken. Tekintettel arra hogy a környezetvédelem fontos szempont lett és a tavak is gyakran a pihenő övezetekben jól megközelíthetőek valamint kultúráltak, elsősorban az elektromos hajóknak van több terület így ezek népszerűbbek. De ha valaki már csak füstösen mint az eredetiek kedveli még mindíg elég szelíd és intézett folyó vagy tó található ahol ez már nem ütközik, szabályba sem.
A különbözõ tipusú és méretû amerikai Offshore-ok, repülõgép motor vagy turbina meghajtású Hydroplane-k, Dragster-ek, Kracerbox-ok, vagy a régi szép idõket felidézõ akár még mindíg fa Oldtimer-ek adnak emocionális indíttatást az építésre.

A méret vagyis a lépték szerint, a MINI Mono (450 mm) és a 2,3 méteres Mono vagy Katamarán Offshore modell között minden lehetséges illetve amilyen Unlimited Power ha szûkösen is de még belefér. Ezek formai hasonlósága, kidolgozottsága és dekorációja legtöbbször tökéletesen megfelel az eredeti példánynak (Scale) de gyakoriak az egyedi elképzelések szerinti fantázia modellek és festések is, ahol már egy Airbrush mûvész is szerepet játszhat.

 
Nálunk is ismert cégek pl. a Budweiser sör vagy az Oberto szalámi szponzorálásában fut a tengerentúlon az APBA Unlimited Hydroplane világbajnokság. Ezek a versenyek is nagy népünnepélyt jelentenek az adott tengerpart szakaszon. A party-sétányon rögtönzött depók forgatagában és a hangosbeszélő (moderátor) téjékoztatása mellett magától érthetődően itt is tömegesen fogy a kézműves hamburger, fagylalt és a popkorn. Az eredeti csaknem 10 méter hosszú és 266 km/h gyors hajócsodák aktív példák a modellező számára, így a 1:8 arányú másolatok 15 ccm-es motorral ellátva (ez egy NAMBA Scale kategória is) az R/C találkozókon is egy karakteres modell szekciót formálnak. Érdekes hogy ezeket a kis versenyhajókat a nagy csapatok akár saját evolúciójuk bemutatására reprezentálhatják.

Apropó evolúció. Ha már valaki idáig eljutott a tollunkból kifakadt gondolatok olvasásában akkor erősségünk még az őszinteség és a nyitottság sőt szívesen dicsérünk is (ez úgy van németországban is hogy ha valaki pár év után pl. Ausztráliából vagy Kanadából megy haza) tehát ezzel a szintén nem kis energiát igénylő bütyköléssel néha pepecseléssel, a mi ego halunkat is úsztatgathatjuk. De hogy ne csak egy ultra átlátszó vitrin akváriumban hanem valamilyenfajta pódiumon is bemutathassuk vagy akár összemérhessük, úgynevezett Powerboot Treffen eng. Powerboat Meeting találkozókat szerveznek. (Heilbronn-ban a füves Rugby pályán, egy Juliusi hétvégén, akár mobilis vidámpark és bolhapiac mellett) Ezek a háromnapos nemzetközi sör-grill-burgonyasaláta-sütivel is tankolt és relaxált hangulatú rendezvények lehetőséget adnak egy szabadtéri, sátoros kiállításra mellette vásárra. Igy egy tradicionális szervezésben mindenki bemutathatja hogy ami szép, plussz jó sőt arányosan gyorsabb is lehet mint az eredeti.

A napokban jelent meg a német SchiffsModell magazinban hogy Münchenben egy új sebességi SAW Class csúcsot értek el (amit egy kajak-kenu evezős pályán lézerrel mérnek) vagyis egy elektromos L8 Hydro-val oda-vissza, 315 km/h sebességet jegyeztek! Csak a Jörg-Team tudja, hogy hol lehetne még ezen faragni.
Van néhány elszánt igyekvő akik egyéb dimenziókat prezentálnak; Az 
MHZ Powerboats cég nemrég 15 ccm-es ízzógyertyás hengerekből álló soros motor kollekciót hozott a piacra, így 2x15 ccm, 3x15 ccm, és egy V6x15 ccm-es erőműalkotást. Ez utóbbi a maga 90 ccm-ével másodpercenként 1400 robbanással rendelkezik, 16 LE-t képvisel és mintegy 2500 EUR-t kell leszurkolni érte. (elképzelésük szerint hamarosan napvilágot lát pár V8 hengeres változat is- valószínűleg scale akusztikával)



 Lehet az valamelyik olasz, japán, koreai vagy amerikai, sőt szenvedélyesen tuningolt benzines powercsoda vagy ezek beépítéséhez kialakított motortartó, különleges áttétel, önindító, kipufogórendszer rajta hangtompítóval, szervóval mozgatható propeller-tengelyház vagy trimmlap, mint más technikai szubkultúra területeken itt is lájkolják a krómot és a csillogó metál festéket. Így néha az indián pilótának is hosszú a haja, aki mondhatná; Wow! Füst a víz felett! Mert ennek is csak illata lehet akárcsak a pipadohánynak. Akinek ez nem teljesen elég, ellovagolhat még a Párizs melletti és nemcsak az egykori Napoleon katonáknak rendezett 24 órás Powerboat versenyre is.

Magyarország ehhez képest igen szerény lehetőségekkel rendelkezik, de figyelembe véve a vezető autószalonok kínálatát illetve ha valaki már kissé unja a hétvégi prémium autó glancolást, és komolyabban érdekli hozzá az ilyen jellegű kultúra is szeretnénk ajánlani; Budapesten a Kálvin téren van egy újság bolt ahol sok nyugat európai esetleg amerikai modellező vagy Design literatúra személyesen is megvásárolható, vagy a Hungaropress-től megrendelhető (pl: RC Boat Modeler) és ezekben az aktuális trendek, hírek követése mellett mindíg találhat érdekes ösvényeket a gyártó R/C cégekhez is az online térben.

Ha shopping dilemmái lennének, nálunk bármilyen versenyhajó modell vagy mint már tudjuk Powerboat technika elérésében segítségre talál. Esetleg később más elképzelése lenne vagy talán nagyobbra-kisebbre vágyik, valamelyik összetartó fórumon magyarul, németül, angolul, akár francia nyelven is értékesítheti.




Kedves érdeklődő forever gyerekek, talán egyszer eredeti adrenalinnal működő pilóták! Ez volt a játékország néhány polcának tömörített formátumú áttekintése. Ha valakinek kedve lenne ezt a monitoros és smart telefonos virtuális planétát egy sokkal szélesebb csillogó vízfelület és persze a valódi kockázata mellett folytatni, azaz további kérdése lenne, miután aludt rá még egyet bátran felteheti.


Baráti üdvözlettel Tóth József

Print


Toys'Port · 2131 Göd Rákóczi út 83. · Tel/Fax: 27 330 938 · info@toys-port.hu