Toys for big boys avagy mitől erösek a nagyhalak
Mint
sokan tudjuk de többen nem hogy a modellezés egy nagyon
szerteágazó, az átlagnál több, helyenként sokkal több műszaki
affinitást igénylő és az egész világot behálózó aktív hobby. A
rajzok alapján fából épített korszak után, ma különösen
érvényes hiszen a folyamatos innovációs forradalmak lévén
meglepő technikai és technológiai bravúrokról lehet információt
szerezni, úgy a nemzetközi szaksajtóban mint itt az interneten.
Talán
csak a Google BÁLNA számára
megszámolható azoknak a cégeknek a jelenléte akik közvetlen vagy
közvetett módon vesznek részt a modellek és az azokhoz kapcsolódó
technikai eszközök kifejlesztésében és gyártásában, legyen az
repülő, helikopter, autó, hajó továbbá robbanós vagy
elektromos modellmotorok, rádiókészülékek, motorszabályzók,
akkumlátortöltők satöbbi.
Persze
ezt mindenki testközelben is megtapasztalhatja ha például részt
vesz egy nagyobb, úgy BNV méretű
nyugat-európai modellkiállításon. Ájánlhatjuk Nürnberg-et,
Dormund-ot, Stuttgart-ot, vagy ha a tengerentúlról vagyunk Toledo-
t ahol bizony nagy lessz a kisértés és nehezen tudunk ellenállni
néhány spot lámpa alatt csillógó smart kreációnak. (de a mi
Links listánk is invitál egy
elérhetőbb, virtuális joggingra, ha úgy vesszük úszkálásra)
Van
egy óriási terület a makettezők birodalma
ahol a félkész fröcssöntött kittekből az eredmény egyszerűbb,
gyorsabb és a sikerélmény különösen egy tematizált gyüjtemény
látványa esetén garantáltabb. (Esetleg mint NS kategória egy
élethű és részletes rajz alapján egyedileg épített) Az nem
elhanyagolható hogy valaki az általa összerakott jármű pontos
paramétereit illetve történelmi hátterét, az ezekhez kapcsolódó
könyvekből, kiadványokból, netről már megismerte!
A
rádióval irányított R/C modellezésen
belül a repülőmodellezésnek
(beleértve a helikoptereket is) van a legtöbb híve, tekintettel
arra hogy ez a terület ahol a történelem és a jelen a
kreativitással összekötve egy placcon találkozhat, vagy már a
repülés 3D-s élménye pláne a természetben felülmúlhatatlan.
Így pl. a magyar Góbé-tól kezdve esetleg a 2,2 m fesztávolságú
jet-turbina meghajtású SU30 vadászrepülőig mindenki kitalálhatja
hogy melyik az ő tudásának és persze bankkártyájának a
legmegfelelőbb.
A
négykerekűek tábora is nagyon színgazdag, gondoljunk csak arra
hogy itt sincs olyan, legyen az csak úri passzió vagy bármely
versenykategória, amit az autók
szerelmesei modellben
és valamilyen arányban meg nem valósítottak volna. Érdekes hogy
több FIA
F1-es
pilótának mint Heinz-Harald Frentzen, Aytron Senna nak is ez volt a
hobbija. (igen itt általában csak a pénzünket visszük a vásárra)
Mégis
maradjunk a mi „kapaszkodónknál” és a hajók világánál
kössünk ki! Szeretnénk egy keresztmetszetet mutatni a profán
ember számára, a már említett és minden területre kiterjedő
sokrétűségről amihez ez az ábra is segítséget nyújt. Hogy
tovább szűkítsük a kört, pirossal jelöltük ki azokat a
területeket amelyek minket nagyobb izgalomba hoznak, ezek a; Powerboats. Mi lehet az erő ami
ezeket mégis csak egy körbe foglalja? Ezt talán ahhoz
hasonlíthatnánk amikor egy Western-film után mi is
magabiztosabbnak érezzük magunkat, vagy egy Formula 1-es verseny
után legalább harmincal többel száguldunk az úton. A hölgyek is
nagyobb megnyugvással szépítkeznek a tükör előtt egy party-ra
vagy színházba készülődve, mert tudják hogy ezután még a
Claudia Schiffer által reklámozott óra ékszert is viselhetik.
Német nyelvterületen ezt úgy nevezik; Faszination
vagyis Életérzés
F1 és Eco versenykategóriák
Mono és Hydro versenykategóriák
FSR-V O és H versenykategóriák
Hobbyhajók
Az F1 versenykategóriákról
Elsőként ismerjük meg az F1-V vagy E (a beépíthető akku max 1400 g és 43 V ig) modelleket. Speciálisan
erre a célra kifejlesztett hajótestekkel illetve e zek megvadításához
szükséges 3,5-7,5-15 ccm-es izzógyertyás motorokkal adott a következő
feladat: Vagyis egy 30X30 méteres egyenlő oldalú háromszög pálya,
amely alsó vonalán középen még egy start-forduló-cél bója
áll 10-méterrel a versenyzővel szemben. Ezt a vonalat kell kívülről
kétszer, azaz váltott irányban megkerülni. A startidő egyénileg 5
perc, mialatt legalább egyszer a legrövidebb időt kell produkálni.
Ez akkor sikerülhet ha a versenyző a legszűkebb és legegyenesebb
pályát rajzolja, emellett jól beállított, gyors és technikilag üzembiztos versenyhajóval
rendelkezik. Ez a qvalifying
de már a dobogóra logikusnak tűnik de ehhez itt is sok komponensnek
működnie kell és jó versenyzői képességeket igényel. Ezek
részletezésébe éppúgy mint az F3-V vagy E kapukat kerülő ügyességi
kategóriákra vonatkozólag, tekintettel terjedelem nagyságára nem térünk
ki. De sejthető hogy a tengeralattjárót sem a Verne Gyula kapitánya
találta ki. Azért annyit mégis hogy a hajók mérete 500-800 mm, a
motorok teljesítménye rezonátor csővel 3-7 LE, az elérhető
sebesség itt 55-65 km/h között mozog.
Eco versenykategóriákról
Európában
az egyik legnépszerűbb versenykategória amely az előző háromszög
pályán a Standard ban 10 perces, a Mini és Expert ben 6 perces
előfutamok alapján (mint majd a Mono és Hydro nál is) és a
szintén 6 fős és perces döntőre kerül sor. A 430-650 mm-hosszú
és 3S LiPo akkumlátorral ellátott hajók álló rajtal indulnak. A
veszélyes tülekedés mellett először a felső bólya felé majd a
célegyenesben balról jobbra tartó irányban 50-60 km/h
sebességgel. Mondhatjuk hogy ezek tulajdonképpen az 1:10 méretű
autómodell kategóriának felelnek meg, hiszen egy hasoló
versenyélményt nyújtanak. Az előzésekkel és néha ütközésekkel
tarkított virtuóz futamok alaposan megemelik a versenyzők, sőt
talán még a nézők adrenalin szintjét is.
A
motorok korábban a nagy szériában gyártott és elsősorban az
autómodellek számára készített és üveghangon forgó
úgynevezett Stock, vagy az éppen aktuális digitális technikával
vezérelt kollektor nélküliek. Ez utóbbiak előnye hogy a
hatásfokuk konstans és mégjobb mert itt már nincs bennük olyan
gyorsan kopó alkatrész mint a szerszámgépeknél is használatos
szénkefe, de ez egy nívósabb márkánál már az árában is
megmutatkozik. (motor + szabályzó 300-500 EUR) A
speciális ötvözetből készült, különleges formájú és
pengevékony propellerek fifikás kidolgozásához, majd
kiegyensúlyozásához mint a hajók optimalizálásához meghálált
türelem párosul. A
hajóformák kialakításában és a konstrukciókban folyamatos
fejlődések figyelhetők meg, amit elsősorban az igen színvonalas
németországi, kínai és orosz mezőny diktál, és ezt a fórumok
illetve az interneten is elérhető gyors információ vagy a VB
részvétel is erősíti. Ha ott az Eco XXL re gondolunk, az
valójában a 15 percig és kis M pályán futó FSR-E kategória 3db
Expert méretű akkucsomaggal.
Mono és Hydro versenykategóriákról
Ez
a modellkategória amerikából ered ahol az igazi nagy egytörzsű
Mono vagy Katamarán Offshore és a Hydroplane hajókhoz hasonlóan
itt is egy oválpályán (90x15 méter) futnak a versenyek. A Mono és
a Hydro kategóriánál is három méretcsoport van meghatározva; a
Mini 3S 1900 mAh akkuval, az 1-es 3S 5400 mAh akkuval, a 2-es 6S 5400
mAh akkuval. A
mögöttük felcsapódó vízfüggönyön kívül is látványosak a
hajók hiszen itt az is a szabályzathoz tartozik hogy makettszerű
és jól látható legyen. Igy a vizen illetve a depó sátrakban is
egy valóban az eredetihez hasonló cirkuszélményt nyújtanak. Az
európai elektromos Mono hajótestek siklórésze a beépített
lépcsők segítségével nagyobb sebességet érhetnek
el, de különösen a fordulóban egy mértéktartó (mint
hullámosabb vízen is) manőverezésre van szükség. Egy
jól beállított modellel valóban élmény a versenyzés és az
optimális kanyarvétel az autóversenyzésnél is megfigyelhető
kissé csúsztatásos technikával, úgymond a limiten történhet. A
beépíthető technika tekintetében, komolyabb eredmény itt is
inkább a top minőségű brushless motoroktól remélhető. Persze
ebben az akkumlátoroknak is jelentős szerep jut, és ezek mindíg
megújuló generációi illetve (közben- egy Naviga kompatibilis
energia limiter elektronikával kiegészített) változatai
versengenek.
A
modelltestek valamint azok alkatrészeihez felhasznált anyagok
tekintetében, szintén az ipari nagyszilárdságú epoxi és PU
műgyanták, üveg, karbon, karbon-kevlár szövetek, szendvics
anyagok, akár mint vákumozott és CNC marás, léser vágás, hegesztés
technólógia is felhasználásra kerül. Lehetőség szerint egy CAD
programmal megrajzolt elsőmodell-magformát 3D marással vagy
nyomtatással alakíthatjuk ki. A
modellek fejlesztéséhez szükséges találékonysághoz pedig talán
egy példa; Gyakori nehézség volt hogy egy ártatlan borulás után,
a versenyző karbantartott kézzel nézhette végig a verseny további
alakulását. Ennek a kellemetlenségnek a kivédését és lehetőleg
mindíg mozgalmas futamokat tett lehetővé egy német innováció. A
hajó bal oldalában egy borda segítségével egy kamrát hozunk
létre és hátul a hajótest „tükrében” egy teljes magasságú
ablak van kialakítva, ahol a felborulás után gyorsan nagy
mennyiségű víz folyik be, majd ki. A kereszirányú súlypont jelentős megváltozása következtében a hajó ismét versenyképes pozicióba kerülhet,
úgy hogy egy újbóli gázadás után magamögött hagyja a
segítségére felhasznált vizet. Rövid időn belül ez a Flutkanal
eng. Flood Chamber ötlet az Eco-k nál is teret nyert.
Az
„Electrifly” Hydro kategóriákról; a már megismertek
hátterével most talán csak annyit, hogy ezek még gyorsabb
tulajdonképpen hajópropeller meghajtású repülő-gépek
FSR versenykategóriákról
Az
egyik legnagyobb kihívást a versenyhajó modellezéssel foglakozók
számára mégis az FSR-V Endurance, H és O kategóriák jelentik. A
NAVIGA (alakult 1958-ban Bécsben vagy az IMBRA 2015-től)
hajómodellező szövetség szervezésében a többi M, S, NS, C, A/B
szekció mellett itt is megrendezik a kétévente sorrakerülő
Európa és Világbajnokságokat. Kategóriánként illetve
országonként max 5 fő (plussz 1 ha volt ott világbajnok) számára
lehetőséget adó kvalifikáció (összesen 30 kategóriában,
junior és senior külön) után 5-7db 12 fős előfutamokat, majd a
döntőket bonyolítják le.
Bár
ezek finanszírozásához általában mindenki a saját erőforrásait
mozgósítja, ennek ellenére felfogásában és teljesítményében
ez közelít legjobban a professzionális motorsportokhoz. A
számottevő leginkább olasz (mint tudjuk ők nem csak tiramisut és
üvegfigurát tudnak tökéletesen készíteni) modellmotor cégek,
presztizskérdésként kezelhetik ha itt jelentős eredményeket
tudnak felmutatni. A már korábban említett 3.5-7.5 vagy 15 ccm es
metanol-nitrometán-olaj üzemű vagy 27-35 ccm benzines motorok
(áruk 250-1500 EUR között) folyamatos fejlesztés alatt vannak és
a legszigorúbb minőségi követelményeknek megfelelő anyagokból,
technológiával és precizitással készülnek. Egy
a Novarossi-nál volt látogatásunk alkalmával elárulták hogy
attól a cégtől rendelik be az egyik anyagot amely az F1 Scuderia
Ferrari-nak is szállít.
Ennyi
erővel lehetne Stuttgartban is motorgyár, viszont az LMT Münchenben
van. Egy több mint 40.000-es fordulaton üzemelő 3.5-es motor
szétszedett és egy zsebkendőn elhelyezett látványa valóban csak
egy ékszerhez hasonlítható. A gyűszűnyi méretű keménykrómozott
persely 9 felömlőcsatornával és ezen kívül már 3 részes
kipufogó ablakkal rendelkezik. A
hajók fedélzetén üzemelő funkciók illetve a csatornák száma
beleértve az üzemanyag túraállítást, az éppen szükséges
siklást lehetővé tevő mozgatható trimmlapot és meghajtó
tengelyt vagy akár az rádióadón leolvasható fordulatszámot, GPS
sebességet 5-6 is lehet. Ezek a rádiók hasznos beállítható
programokkal vannak ellátva, sőt a telemetrián kívül az is
lehetővé vált hogy a versenyző 1 gombnyomás után szóbeli
parancsot adhat számára a beállításokra vonatkozóan.
A
hajótestek formája változatos és változó képet mutat, némelyik
szárnyakat növeszt vagy beburkolja magát, méretük 800-1200 mm
között változik, de a 27-35 ccm-es benzinmotoros kategóriánál
1.5 méter. Mint a kis Eco-k nál jellemzõ rájuk a fordulékonyság
és akár teljes sebességgel kerülik meg a bólyákat és egymást.
A 100x50 m-es M alakú pályán teljesített kettõ 20 perces nem
kevésbé attraktív elõfutamok után a 12 fõs (creme de la creme) 30 perces döntõ már igazi csemegével és azután fürdetéssel is
kecsegtet. Egy harmadik európai hajós világszövetség az
U.I.M.-FIM kiírásában illetve Ravennában 2 órás (kettõ vezetõs
team) és 6 órás (három vezetõs team) versenyek is szerepelnek.
Az FSR O és H kategóriák a nagyobb 120x20 méteres ovál pályán
és stílusosan, az USA ból átvett repülõrajtal kezdik a maximum
10 fõs, és elõször 8 majd 12 perces futamokat. Ott különben a NAMBA és az IMPBA hajómodellezõ szövetségek vannak. Bár a
modellek hangerõssége egyenként 80dB-re korlátozott, viszont a
hangverseny akusztika itt is magával ragadó. Még nyogodt idõben
is alaposan felkorbácsolódnak a hullámok de ha a szél és talán
még az örvény is besegít, versenyzõ és az õ segítõje legyen
a talpán akik egy ilyen 7 LE-s, és akár 80-100 km/h sebességgel száguldó, gyakran még a mentõcsónakot is kerülgetni kénytelen
gépet, sértetlenül behoznak a célba! Nem ritka hogy egy ilyen
izgalmas Derby-n csak hajóhossznyi a külömbség. Persze a
számháborún túl ezt úgy kell dekódolni hogy lessz ott sok
családias társaság, akik önmaguk és közös élményeik illetve
sikereik megvalósítása közben évrõl évre szívesen találkoznak
egymással, legyen az akár már este az összesen 38 ország
valamelyik lepattant kocsmája vagy kiváló étterme.
Nos
a magyar hajómodellezésnek is többször voltak nagyon jelentős
eredményei és versenyrendezései, ezért az is megállapítható
hogy itt egy figyelemreméltó helyet foglalunk el a nemzetközi
rangsorban.
Hobbyhajókról "just for fun"
Most
tekintsünk tovább hogy mivel foglalkoznak még az igényesebb és
szenvedélyes hajómodellezők. Azok akik szintén időt és anyagi
áldozatot hozva, de csupán kedvtelésre építenek szebbnél szebb
és itt szabadon túlmotorizált vagy minden korábbi sebességi
határt illetve dimenziót áttörő masinákat. Ha csak ebben a témában
tevékenykedő számtalan gyártó modellpalettáját vesszük
figyelembe, van bőven miből válogatni az érdeklődőnek.
Az
ihletet elsősorban az amerikai versenyhajó feeling jelenti, de van
európai motiváció is hiszen az U.I.M által szervezett F1 vagy
Class 1 Catamaran világbajnokság is népszerű témák a nyugat
európai vizeken. Tekintettel arra hogy a környezetvédelem fontos
szempont lett és a tavak is gyakran a pihenő övezetekben jól
megközelíthetőek valamint kultúráltak, elsősorban az elektromos
hajóknak van több terület így ezek népszerűbbek. De ha valaki
már csak füstösen mint az eredetiek kedveli még mindíg elég
szelíd és intézett folyó vagy tó található ahol ez már nem
ütközik, szabályba sem.
A különbözõ tipusú és méretû
amerikai Offshore-ok, repülõgép motor vagy turbina meghajtású
Hydroplane-k, Dragster-ek, Kracerbox-ok, vagy a régi szép idõket
felidézõ akár még mindíg fa Oldtimer-ek adnak emocionális indíttatást az építésre.
A méret vagyis a lépték szerint, a MINI Mono (450 mm) és a 2,3 méteres Mono vagy Katamarán Offshore modell között minden lehetséges illetve amilyen Unlimited Power
ha szûkösen is de még belefér. Ezek formai hasonlósága, kidolgozottsága
és dekorációja legtöbbször tökéletesen megfelel az eredeti példánynak
(Scale) de gyakoriak az egyedi elképzelések szerinti fantázia modellek
és festések is, ahol már egy Airbrush mûvész is szerepet játszhat.
Nálunk
is ismert cégek pl. a Budweiser sör vagy az Oberto szalámi
szponzorálásában fut a tengerentúlon az APBA Unlimited Hydroplane
világbajnokság. Ezek a versenyek is nagy népünnepélyt jelentenek
az adott tengerpart szakaszon. A party-sétányon rögtönzött depók
forgatagában és a hangosbeszélő (moderátor) téjékoztatása
mellett magától érthetődően itt is tömegesen fogy a kézműves
hamburger, fagylalt és a popkorn. Az eredeti csaknem 10 méter
hosszú és 266 km/h gyors hajócsodák aktív példák a modellező
számára, így a 1:8 arányú másolatok 15 ccm-es motorral ellátva
(ez egy NAMBA Scale kategória is) az R/C találkozókon is egy
karakteres modell szekciót formálnak. Érdekes hogy ezeket a kis
versenyhajókat a nagy csapatok akár saját evolúciójuk
bemutatására reprezentálhatják.
Apropó
evolúció. Ha már valaki idáig eljutott a tollunkból kifakadt
gondolatok olvasásában akkor erősségünk még az őszinteség és
a nyitottság sőt szívesen dicsérünk is (ez úgy van
németországban is hogy ha valaki pár év után pl. Ausztráliából
vagy Kanadából megy haza) tehát ezzel a szintén nem kis energiát
igénylő bütyköléssel néha pepecseléssel, a mi ego halunkat is
úsztatgathatjuk. De hogy ne csak egy ultra átlátszó vitrin
akváriumban hanem valamilyenfajta pódiumon is bemutathassuk vagy
akár összemérhessük, úgynevezett Powerboot Treffen eng.
Powerboat Meeting találkozókat szerveznek. (Heilbronn-ban
a füves Rugby pályán, egy Juliusi hétvégén, akár mobilis
vidámpark és bolhapiac mellett) Ezek a háromnapos nemzetközi
sör-grill-burgonyasaláta-sütivel is tankolt és relaxált
hangulatú rendezvények lehetőséget adnak egy szabadtéri, sátoros
kiállításra mellette vásárra. Igy egy tradicionális
szervezésben mindenki bemutathatja hogy ami szép, plussz jó sőt
arányosan gyorsabb is lehet mint az eredeti.
A
napokban jelent meg a német SchiffsModell magazinban hogy Münchenben
egy új sebességi SAW Class csúcsot értek el (amit egy kajak-kenu
evezős pályán lézerrel mérnek) vagyis egy elektromos L8
Hydro-val oda-vissza, 315 km/h sebességet jegyeztek! Csak a
Jörg-Team tudja, hogy hol lehetne még ezen faragni. Van
néhány elszánt igyekvő akik egyéb dimenziókat prezentálnak; Az MHZ Powerboats cég nemrég 15 ccm-es ízzógyertyás hengerekből
álló soros motor kollekciót hozott a piacra, így 2x15 ccm, 3x15
ccm, és egy V6x15 ccm-es erőműalkotást. Ez utóbbi a maga 90
ccm-ével másodpercenként 1400 robbanással rendelkezik, 16 LE-t
képvisel és mintegy 2500 EUR-t kell leszurkolni érte.
(elképzelésük szerint hamarosan napvilágot lát pár V8 hengeres
változat is- valószínűleg scale akusztikával)

Lehet
az valamelyik olasz, japán, koreai vagy amerikai, sőt
szenvedélyesen tuningolt benzines powercsoda vagy ezek beépítéséhez
kialakított motortartó, különleges áttétel, önindító,
kipufogórendszer rajta hangtompítóval, szervóval mozgatható
propeller-tengelyház vagy trimmlap, mint más technikai szubkultúra
területeken itt is lájkolják a krómot és a csillogó metál
festéket. Így néha az indián pilótának is hosszú a haja, aki
mondhatná; Wow! Füst a víz felett! Mert ennek is csak illata lehet
akárcsak a pipadohánynak. Akinek ez nem teljesen elég,
ellovagolhat még a Párizs melletti és nemcsak az egykori Napoleon
katonáknak rendezett 24 órás Powerboat versenyre is.
Magyarország
ehhez képest igen szerény lehetőségekkel rendelkezik, de
figyelembe véve a vezető autószalonok kínálatát illetve ha
valaki már kissé unja a hétvégi prémium autó glancolást, és
komolyabban érdekli hozzá az ilyen jellegű kultúra is szeretnénk
ajánlani; Budapesten a Kálvin téren van egy újság bolt ahol sok nyugat európai esetleg amerikai modellező vagy Design literatúra
személyesen is megvásárolható, vagy a Hungaropress-től
megrendelhető (pl: RC Boat Modeler) és ezekben az aktuális trendek,
hírek követése mellett mindíg találhat érdekes ösvényeket a
gyártó R/C cégekhez is az online térben. Ha
shopping dilemmái lennének, nálunk bármilyen versenyhajó modell
vagy mint már tudjuk Powerboat technika elérésében segítségre
talál. Esetleg később más elképzelése lenne vagy talán
nagyobbra-kisebbre vágyik, valamelyik összetartó fórumon
magyarul, németül, angolul, akár francia nyelven is értékesítheti.
Kedves
érdeklődő forever gyerekek, talán egyszer eredeti adrenalinnal
működő pilóták! Ez volt a játékország néhány polcának
tömörített formátumú áttekintése. Ha valakinek kedve lenne ezt
a monitoros és smart telefonos virtuális planétát egy sokkal
szélesebb csillogó vízfelület és persze a valódi kockázata
mellett folytatni, azaz további kérdése lenne, miután aludt rá
még egyet bátran felteheti.
Baráti
üdvözlettel Tóth József
Print
|