Goldacher Race Days, Svájc 2008.08.23-24.
Már
korábban is tervezgettem de csak idén tudtam ellátogatni a már
tradicionális Svájci versenyre. A Bodeni-tó közelében fekvő helyen, nyugodt hangulatú emberek és elsősorban vasárnap szuper szikrázó idő
fogadott minket. Arra gondolok hogy másokkal kiegészülve az olasz
Campogalliano mellett erre a pontra is még visszatérek.
III. Magyar R/C Powerboat Találkozó, Budapest 2008.09.27.
R/C Modell Fórum-ról;
Újabb felhívás hogy cirka 1 hét van a találkozóig
és szerintem komoly esély van rá hogy egy hét "tél" után
még visszajöjjön a nyár.
A szimplán Hobby-s hajósokat ne riassza el hogy mint vízió, közben versenyt
is rendezünk. Ez más kívülálló érdeklődőknek is érdekes program lehet.
Közben övéké az elsőbbség! Amíg lessz pl. 2m feletti
katamaránunk is, lehet hozni bármilyen hajót amihez a tulaj szerint
sok egyéb Power kellett. Most
az a lényeg hogy innen is átsugározzunk egy kis működő erőt azoknak
akik szintén R/C hajóval foglalkoznak!
"Fotózni és főzni nem tilos, sőt eszköz" Az útvonal: Át a Lágymányosi hídon budára, de rögtön
le a rakpartra, majd jobbra a híd alatt átmenni és azonnal szemben van a bejárat!
Nemkell ide GPS
Ott is lessz a bejáratnál egy nagy "retro" plakát fekete-fehérben.
Majd jobbra a parkolóba és egy kis séta a partig.
9:00 körül kezdhetünk és eltarthat akár 18:00- ig is a Workshop.
Ma az a rémálmom keletkezett hogy jövőre a Németeket
is időben meginvitáljuk, hátha lessz olyan "őrült" csapat
akik letekernek 1000-1300 Km- t egy rezdülésre. Ha ők itt vannak
annyi erővel vegyülhetnek a Bolgárok, Románok, meg a Szerbek is ha vannak "ilyenek".
Hozzatok lombfűrészt meg minden pozitív 5letet!
NA ja, itt steckt a mi videónk;
Video (170 MByte, mp4).
|
II. Magyar Országos R/C Powerboat Találkozó, Csepel 2007.09.29.
Az utolsó héten zord felhők gyülekeztek
az égen így kérdésessé vált hogy jó időnk lesz e a hétvégén. Azt mondtam
magamnak akármilyen időnk is lesz, a bürokratikus procedúrát végigjártuk
most legalább a gyakorlat következik hogy beválik e az új színhely benne
a behajtani tilos tábla/tutaj vízre tétele és kihelyezése, hol találunk
konnektort stb. azaz a közeg letesztelése. Olajozott team munkával meg
is történtek az előkészületek, majd rá kellett jönnünk, hogy az evezősök
nem hajlandók megváltoztatni az évek során "kitaposott" útvonalukat
(az már az övék). Szerencsére ők csak kb. 11 óráig voltak vízen, de ezt
figyelembe véve legközelebb, addig csak a kisebb testű modelleket engedjük
a vízre. A néha ravaszul hullámos vizen amúgy is az 1 méter fölötti hajóké
a jövő. Legyen az robbanós vagy elektromos, és majd talán néhány
külföldi résztvevővel kiegészítve.
Különben ismét szines társaság jött össze különös tekintettel Szénási
Ernő és Berta Sándor barátunkra, akik a "második R/C hajós generációt" képviselték.
A Party képek alapján megállapíthatjuk hogy nagyon cool "díszlet" lett a fotózásra, amire szintén érdemes lenne egy versenyt
életre kelteni.
Triton szépségverseny
Sziasztok!
Lezajlott tehát a találkozónk benne a
Triton szépségversennyel is!
Először is köszönöm minden résztvevőnek,
hogy bevállalta a megmérettetést és időt, fáradságot és pénzt áldozott
a saját "projektjére". Úgy gondolom érdekes, és értékes munkák
születtek, ami így bizonyára tartós értéket képvisel majd. Lehet, hogy
az első próbálkozások a vízen még hagynak kivetnivalót akár a konstrukcióra
vagy a stabilitásra vonatkozólag, de ez további munkával kivédhetőek és így még relatív tökéletes elégedettséget válthat ki belőletek.
Így a díjazásban mindenki részt vehet!
De térjünk rá az első háromra;
Első körben holtverseny alakult ki Dole,
Tommiboy és Szemi hajója között, mivel ők emelkedtek ki eredetiségüket
tekintve.
Dole tulajdonképpen egy gyári Kit-el lépett
elő elkerülve azt a sok technikai ill stressz terhelést, amit egy egyedi
konstrukció, beszerzés és kivitelezés jelent.
Dekorációja magyaros, és ha nagy EU Reklám poszterükre gondolunk az utazás élményét
eleveníti fel. Keresztül Európán ma már akár kelet felé a szabadságunkkal
a tarsolyunkban.
Tommiboy már többet merített saját kútfőből,
pl. a kormány konzol és a vízhűtés is a saját terméke. A Karibi Kalóz Design
nagyon eredeti, mondhatnám találó, különös tekintettel arra hogy lehet a műholdról kifigyelte milyen jókora méretű hajópadlós stégünk lesz.(Be
is szakadt egyszer alattunk úgyhogy Krisztiánnal gyorssegélyben részesítettük)
Az igazi Hammer-nek végül is ezen a szombaton
Szemi robbanós hajója bizonyult.
Technikai kivitelezése képviselte azt a színvonalat, amit minden hajómodellezőnek
kívánunk, különösen akkor ha nemzetközi megmérettetésre készül. Ezt a
K21-es motort talán még Sólyom Úr intézte az országba és a benne elhelyezett
Moki porlasztóval a nosztalgia jegyében jól megfértek egymással. A Carbon Kawasaki
Design reméljük nektek is nyerő.
Tehát a Zsüri nevében gratulálok a
győztesnek!
Modellbau Kiállítás, Friedrichshafen-Németország 2006.11.03-05.
A Bodeni-tó partján található város viszonylag könnyen
megközelíthető. Rendeznek itt többek között Autó-Tuning, Erotika és eredeti Interboot
kiállítást is. Itt is kit mi érdekel, de ha már ott van egy nagy családba érkezett.
I. Magyar Országos R/C-Powerboat találkozó, Dunakeszi 2006.09.30.
Igy melegében némi tosztot azért az eseményről.
Köszönjük a gondoskodást az időjárás
felelősnek mondhatni fokozhatatlanul tökéletes volt.
Köszönjuk szépen a Farm tulajdonosának hogy kihúzott minket a szorult
helyzetből amibe nem éléggé elitélhető módon a Dunaharaszti Jet Ski-tavasok taszítottak
minket az utolsó 5 napban. (aki bárhol él az tudja vagy fogja még tudni mit
jelent az adott szó vagy a megbízhatóság)
Sokan eljöttek általában versenyzőtársak
néhány valóban csak hobby pilóta, régi
ismerősök, betévedt nézők, ritkán látható
egyedi arcok (muskátli tartónak becézett fura hajótestekkel)
volt egy robbanómotoros Offshore szekció kiegészítve
egy eredeti amerikai szettel (hangtompító nélkül
de szerintem remekül ment) öcsémék a Bingo-tól
egy Outrigger-ig és remek pálya egy ideális vizen. Én
is amit tudtam előadtam, néha átadtam.
Aki nem volt itt biztos más programmja akadt de tudják meg
hogy hiányoztak, noha velük talán már káosz
lett volna a parkolóban.
Legközelebb szorítunk azért helyet nekik!!!
A gyerekek jól kitombolták magukat az ugrálóban
de mi is egy jót játszottunk. A feeling Európai volt,
az arány is lehet azonos.
Lehetne rá építkezni!
Valamelyik Tanár Úr mondhatná: "Kicsi volt de legalább
magyar"
Naviga M Szekció Világbajnokság
Thale-Németország 2006.07.14-23.
Ebben az évben a festői szépségű egykori NDK-s kisváros
adott 10 forró napra otthont, ezúttal a hajómodellezőknek is.
Ez a Világbajnokság nem az eredményességem miatt marad nevezetes a számomra
de örülök hogy a szép környéken kívül néhány versenyzőtársat is sikerült közelebbről
megismerni és velük remélhetőleg maradandó barátságot kialakítani.
Például Dominique Mangin-t és barátait Franciaország-ból,
Georg Humbel-t és barátait Svájc-ból, Tom Feyen-t
és barátait Belgium-ból.
A leggyorsabb hajómodell a világon, egy elektromos!
(Az amerikai Radio Control BOAT MODELLER 2004/2 számában
található cikkének egyenes fordítása)
NAMBA 2003. elektromos, egyenes irányú,
sebességi rekord kisérletek.
Gyors és ádáz
Az Észak-Amerikai Modellhajó Szövetség
(NAMBA) áldásával az egyenes irányú elektromos
sebességi rekordkísérleteket a Legg-tónál,
El Monteban, Kaliforniában tartották meg, amely a NAMBA 19-es
körzet fő versenyeinek megrendezési helye, így
széles körben a gyors vizéről ismert.
Az eseményen az USA-beli és külföldi versenyzők
vettek részt, olyan országokból, mint Németország,
Szlovénia, Franciaország és Svédország.
Nem volt szerencsés az a tény hogy a vízszint az aszály
miatt alacsony volt, így a szokásos gyors víz kicsit
"levesszerű" volt, és sok versenyzőnek változtatnia
kellett beállításain az ilyen körülmények
kompenzálása érdekében.
Az esemény a NAMBA szabályai szerint zajlott, azaz minden versenyző egy vonalban várt a sorára. Minden
egyes versenyzőnek ezt követően 5 perc állt a
rendelkezésére, hogy annyi futást bonyolítson le az
1/16 mérföldes (100,5 méter) szakaszon, amennyit a hajóval meg tudta tenni. A hajó sebességét két ellenkező
irányú futás átlagolásával határozták
meg, hogy kompenzálják a szél, az áramlás,
stb. hatását. A Dél-Kaliforniai Skimmers hajómodell klub
szervezői minden versenyzőt árnyékoló
sátorral, asztalokkal, székekkel, váltóárammal,
ebéddel látták el, továbbá mindennel
amire csak szükségük lehetett.
Megemlítésre méltó versenyzők
Jörg
Mrkwitschka és csapattársai a német JAG'S csapatból
rendkívüli versenyzők. Azt lehet mondani, hogy ezek a
fickók komolyan alábecsülik magukat! A rekordot beállító,
üvegszálból, szénszálból és
alumíniumból készült Outrigger-Hydro hajójuk
egy művészi munka.
A motor egy óriási LMT 2250/7-es típus, Schultze 32.170-es
sebességszabályozóval. A "zongorahúros"
kihajtás a hihetetlen 48.000-es percenkénti fordulatszámmal
forgatja a vizen a testre szabott és saválló acélból
készült 1945-ös propellert! A hajó akció
közben sziklaszilárdan fut és arról is tanúskodik,
hogy ámulatba ejtő a motorból és propellerből
jövő sivítás. A szép és gyors JAG'S-ok
még erősek is. Amikor az egyik manőverezés közben
a széltől elsodródott, úszótalpai eltörtek
és a hajó elmerült. De szerencsére Mark Grimm
helyrehozta a hajótestet és az hibátlan lett. Egy 3
kilógrammos hajónak, mely óránként több
mint 90 mérföldes sebességgel halad, egy darabban maradni
egy bukásnál, az szinte teljesen hihetetlen. Ez mindannyiunk
számára igen tanulságos a hajóépítéshez.
Még ennél is sokkal érdekesebb, hogy sokkal nagyobb
sebessége van a rekord beállító hajónak.
A motor és az akkuk csak a 120,7
mérföld/h (194,24 km/h) sebességi rekordnál
lettek melegek. Ha Jörg rendkívül erőszakosra állítja
be a gépet, még 140 mérföld/h (225,30 km/h) sebesség
is lehetséges!
Szükségtelen elmondani, hogy a NAMBA-csúcs mellett, Jörg
megnyerte a Rum Runner- versenyzők kupáját is, melyet
a Rum Runner- versenyzők csapata szponzorált. Az elmúlt
évben Jörg azért kapott kupát, mert az ő
elektromos hajója volt az első, mely megdöntötte
a 100 mérföld/h sebességet.
Tim Higdom megtette mindezt a nagy utat Alaszkából, hogy részt
vegyen az idei eseményen. Tim egy veterán SAW (Egyenes Irányú
Sebességi) versenyző, ezért ő azt hitte, tudja,
mi vár rá. Tim S-Hydro hajója pénteken és
szombatom a "lassú" 90 mérföld/h sebességgel
futott, és ugyan ez gyors, de ez nem az volt amire neki szüksége
volt a csúcs beállításához. Sok kemény
munkával és néhány másik versenyző
tanácsai alapján viszont Tim beállította az S-Hydro
kategória új rekordját, a 99,11 mérföld/h
(159,50 km/h) sebességgel.
51.29 mérföld/h 4db cellával? Ez nem
látszik lehetségesnek, de Patrick McDonald ezt a csúcssebességet
futotta az M2-es Hydro-val. Hihetetlen odafigyelés a részletekre
ill a motor, akkuk és a propeller pontos előkészítése
tették számára lehetővé ennek a hihetetlen
sebességnek az elérését. Patrick egy RC-Hydro
ESC-t, és kefés motort használt.
Dennis Whittnek is megvolt a szokásos eseménydús
hétvégéje. Ő és Offshore hajói
három csúcsot állítottak be de katamaránjai
is sziklaszilárdan és gyorsan robognak. Dennisnek megvolt
a leglehetetlenebb "elszállása" is S-Hydro hajójával,
amit én eddig még soha nem láttam; ez még mindig
a tó fenekén van. (a lektor :-)
Ön elsőre általában nem állít
be egy csúcsot, amikor csatlakozik a SAWS eseményekhez, de
ezt viszont Wilmer Oxidean biztosan megtette. N1 Mono hajóját
futtatta az új csúcssebességig, mely 30.48 mérföld/h (49,05 km/h). Azt gondolom hogy az N1 kategóriában az egyik
legnehezebben állíthatók be a csúcsok, a merev
motorhatár és a hajó mérete miatt. Ha bármi
sok egyéb van a hajóra hatással, úgy nehéz
lehet egyenes vonalban haladni. Wilmer keményen dolgozott és
futott, megérdemelte ezt a csúcsot.
Külön köszönet
Ezt az eseményt nem lehetett volna megrendezni
a szponzorok nagyvonalúsága nélkül és számos
hajós kemény munkája nélkül.
Külön köszönet illeti Ray Pullert a Pullers Fast Electrics
cégtől és Cris Finet a Fine Design cégtől,
valamint Don Wollardot a Rum Runner Racing and Hobbies cégtől.
Kérjük támogassák úgy ezeket a szponzorokat…,
hogy ez az esemény folytatódhasson. Továbbá
köszönetet szeretnék mondani az esemény szervezőinek
is, Greg Schweersnek és Mark Ferreiranak együtt Mark Grimmel
és Don Maherral, akik felelősek voltak a világításért,
időmérésért, a hajók javításáért
és a műszaki segítségért. Utoljára
de nem utolsóként Dick Crowenak a DRC WEB Services cégtől,
aki az esemény weboldalát készítette el (drcweb-services.com/lasaw/default3.htm)
és aki mint régebbi csúcstartó, inspirálta
az összes résztvevőt. A fantasztikus videóért
és az ezen eseménnyel kapcsolatos további információkért
tekintse meg a rumrunnerracing.com oldalt és lépjen be az
SAWS fórumba.
El kell mondanom, hogy ez az esemény nagyon büszkévé
tett a sebességi elektromos hajósokra. Több éven
keresztül úgy tekintettek az elektromos hajókra, mint
nagyon lassú, kis játékszerekre, az ő metanol-nitro
és benzinnel hajtott unokatestvéreihez képest, de ma
egy elektromos hajó szembeszáll a leggyorsabb RC hajó
csúcsával! Jörg Mrkwitschka és a JAG'S csapat
birtokolja a csúcsot, de azt kell éreznem, hogy az összes
gyors elektromos versenyzőnek is egy kis része van ebben.
Mindezek után mindannyian ugyanabban a csapatban vagyunk.
By Jeff Vasquez
Goldex Kupa és M Szekció Országos Bajnokság, Szolnok 2003.08.02-03.
|
|
|
|
Az evezősök
helyett most mi vettük birtokba a pályát. |
Mono-2 start. |
ifj. Nagy Sándor szárnyakat
kapott. |
Mono-I
Válik Zoltán III. hely és Eco Expert
Tóth József I. hely |
Budapesti Makett és Modellező Fesztvál és IV. Hungaromodell Szakkiállítás és Vásár 2002.09.13-15.
Eddig még nem tapasztalt méretű reklámkampánnyal volt
bevezetve a Budapesti Petőfi Csarnok-ban megrendezett buli. Az utolsó héten
a sok egyéb programot kínáló plakátok között, a fesztiválé is erőteljesen
nyomult. A rádiókban is riportokat ill reklámblokkokat lehetett hallani
az eseményről, ami bizony nem nevezhető általánosnak. Dicséret illeti a
szervezőket hogy a közvetlen érdeklődőkön kívül több millió embernek hozták
a tudtára hogy a modellezés is egy nagyobb tömeget megmozgatható aktív tevékenység,
és nemcsak a fiatalok számára.
A koncertekkel (United, Crystal és TNT) és különböző HM toborzó bemutatókkal
kiegészített Makettépítő Kupát és a Hungaromodell Kiállítást kb. 6-8 ezer ember
látogatta meg, és ez már BNV-hez arányos forgalmat jelent.
A modell szakterületen érdekelt cégek, üzletek, és újságok képviselték illetve mutatták be
becsülettel a hazai kínálatot, lehetőségeket. Jó lenne ha a jövőben is (az Európában is tapasztalt humán összefogással) próbálnák ezt továbbra is szélesíteni és helyünket közös erővel, a sok szabadidős tevékenység mellett erősíteni.
Tóth Zoltán ezüstérme a Belchatow-Lengyelországi Naviga FSR Világbajnokságon 2002.07.31-08.10.
Nos, az igen hullámos előfutamok alatt sikerült a döntőbe kerülnie de már nyilvánvalóvá
vált hogy a stabilitás érdekében majd a motort előbbre kell beépíteni. A
döntőben egy a hajó orrára helyezett kombináltfogó társaságában szintén
sikerült végiggépészkedni a futamot, ami csak egy M pályára igen jól beállitott
azaz nagyon sarkosan is forduló, tulajdonképpen egy amerikai hajóval versenyző
kínainak sikerült jobban. Tehát egy ezüst csillogott, és a versenyzőtársak
gyűrűje hogy azért mégiscsak a Triton hozza egy igazi Offshore formáját.
Tekintettel arra hogy egy szavazás eredményeképpen a jövőben európában is
oválpályán futnak az O-kategóriák, változatlanul jelentős sanszunk marad
a jó szereplésre.
Video (370 MByte, mp4)
13. Naviga FSR Világbajnokság Velenje-Szlovénia 2000.
A 2000. évi Szlovéniai FSR Világbajnokság tulajdonképpen nem várt eredményt
hozott azzal hogy az öcsém aranyéremmel tért haza. A modell a beúsztatásnál még instabilan viselkedett tekintettel arra hogy az elektromos Mono-3
kategória számára kifejlesztett lépcsős hajótestet építette meg. Bár a Triton kegyetlenül gyors volt, de a robbanómotor forgatónyomatéka erőteljesen
jelentkezett és az M alakú pályán szükséges szűk fordulók is nehézséget
jelentettek. Végül a szükséges szerencsének és a jó vezetési technikájának köszönhetően,
felhúzták a zászlót és eljátszották a magyar himnuszt.
Ezekkel a tapasztalatokkal felvértezve úgy gondoltuk hogy
mindenképpen egy igazi robbanós azaz lépcsőnélküli testtel folytatjuk. Létrejött tehát az új hajótest melyet egy kis innovációval, középen egy vízszintes
felfekvő-siklócsíkkal egészítettem ki. Az odaadó munkája eredményeképpen
összeállt (a fenti képeken) az újabb reménység. Mondhatni hogy az első próbák
alatt maximálisan hozta a hozzá fűzött reményeket, hiszen szintén gyors, stabilabb
és jóindulatúan vezethető.
|